Over Micro-Analyse Zeeland

1998 - Oprichting Micro-Analyse Zeeland

In 1998 is Johnny Rottier samen met zijn vrouw Gonda een eigen bedrijf gestart. Johnny was hoofdanalist op een klinisch microbioloigsch streeklaboratorium en Gonda was actief in de veterinaire microbiologie.In deze periode doet de HACCP wet- en regelgeving haar intrede.Beiden voelen aan dat dit het moment is om in te springen op de vraag naar ondersteuning bij deze regelgeving. Micro-Analyse Zeeland wordt geregistreerd bij de Kamer van Koophandel. De eerste werkzaamheden starten vanuit huis: de garage wordt omgebouwd tot klein laboratorium.

2002 - Aankoop pand

Het advieswerk op HACCP-gebied breidt zich uit. De vraag naar microbiologische onderzoeken neemt toe. Echter voor veel opdrachtgevers is zakendoen met een geaccrediteerd laboratorium een vereiste. Daarom wordt gezocht naar een geschikt pand voor het laboratorium. Een voormalig bankgebouw wordt verbouwd tot laboratorium. Nu kan worden gebouwd aan het kwaliteitsmanagementsysteem en aan de toekomst van Micro-Analyse Zeeland.

2005 - ISO 17025:2005 geaccrediteerd

Micro-Analyse Zeeland wordt in 2005 geaccrediteerd volgens ISO 17025:2005 door de Raad voor Accreditatie (Rva).  Na het behalen van dit kwaliteitskeurmerk weten steeds meer bedrijven uit de foodsector Micro-Analyse Zeeland te vinden, zoals bedrijven in de vlees- en visverwerking, groenten en fruit, bakkerijen, horeca en industriële (food)producenten. In deze periode wordt het pakket aan analyses verder uitgebreid. Ook wordt geïnvesteerd in nieuwe snelle analysemethoden, zoals real time PCR.

2011 - Roy Rottier versterkt het team

Roy Rottier, de oudste zoon van Johnny en Gonda, stapt in het bedrijf. Roy heeft een commerciële achtergrond en neemt de commerciële taken binnen het bedrijf voor zijn rekening. Er komt een  nieuwe huisstijl, de website wordt vernieuwd en de eerste stappen worden gezet naar een papier-arme werkomgeving.

2013 - Eerste uitbreiding pand

In 2013 wordt gestart met de uitbreiding van het bedrijfspand. Het laboratorium wordt vergroot waarbij tevens een aparte (geconditioneerde) broedstoofruimte wordt gerealiseerd. Tevens wordt bij de verbouwing een nieuwe kantine gerealiseerd.

2016 - Aankoop naastgelegen bedrijfspand

In 2016 werd een naastgelegen bedrijfspand aangekocht om uitbreiding in de toekomst veilig te stellen.

2018 - LIMS

In 2018 wordt overgestapt naar een volledig nieuw Laboratorium Informatie en Management Systeem (LIMS). Met de introductie van dit systeem zet Micro-Analyse Zeeland grote stappen in met name  de doorlooptijden van de analyses, de kwaliteit en de traceerbaarheid.

2019 - Tweede uitbreiding pand

In 2018 wordt besloten om het bestaande bedrijfspand opnieuw uit te breiden. Het bestaande pand en het in 2016 aangekochte pand worden in 2019 met elkaar verbonden door een stuk nieuwbouw.
In de nieuwbouw komt een magazijn en een aparte monsterontvangstruimte voorzien van koelcellen en een ruime vriescel.  Het kantoor verhuist naar het nieuwe kantoorpand.